Grenseløs kveld med litterære verdensstjerner

Norsk Litteraturfestival inviterer til Litterær festaften med Karl Ove Knausgård, John Freeman, Hans Herbjørnsrud og andre stjerner i Maihaugsalen torsdag 1. juni. Kanskje får vi også skjerpet blikket på den såkalte virkelighetslitteraturen?

Karl Ove Knausgård har utviklet og utfordret den virkelighetsnære skjønnlitteraturen gjennom seksbindsverket Min kamp og bidratt til å gjøre norsk litteratur ledende i verdenssammenheng. Vi er stolte over å ha ham på scenen sammen med den internasjonalt anerkjente magasinredaktøren, John Freeman. De skal snakke om Knausgårds forfatterskap og om hans arbeid med den aktuelle utstillingen og boka Så mye lengsel på så liten flate. En bok om Edvard Munch.

Billetter til Litterær Festaften er ute nå. Kjøp billett her.

Ifølge Mathias Samuelsen, kunstnerisk rådgiver i Norsk Litteraturfestival, blir virkelighetslitteraturen stadig mer virkelig som en kraft i det litterære spenningsfeltet, men det er ikke bare den knausgårdske realistiske romanen som kan hentes frem som eksempel. Denne stadig viktigere subsjangeren har også sine forgreininger i novellen og i poesien. – Disse elementene blir klarere når vi ser dem i lys av langprosaen som stadig får det meste av oppmerksomheten, sier Samuelsen og forteller at også fire andre forfattere som beskriver litteratur i grensefeltet mellom det selvopplevde og det funksjonelle, og som gjør sorg, ensomhet, uteforskap og kjedsomhet til materiale i sine bøker står på scenen under festaften. Hans Herbjørnsruds noveller bidrar med interessante perspektiver:  «Ja, jeg skriver risikabelt tett på mitt eget liv. Kommer en leser som virkelig har opplevd novellene mine, for første gang hit til gards, vil hun umiddelbart kjenne seg igjen» står det å lese i Hans Herbjørnsruds novellesamling Brønnene fra 2006. Det er i novellen «Grenseløst» han forteller om en «grensekrangel» som intensiveres og eskalerer. Dette konkrete eksemplet på litteraturens truende holdbarhet, sier også noe om dens styrke. Det snakkes mye om  hvem  litteraturen går ut over, men vi har en tendens til å glemme at ikke all selvbiografisk fiksjon er drevet av smerte, sorg eller sinne. Like ofte tar den utgangspunkt i identitet, selvironi og erfaring som gir den en seriøsitet og tyngde. Den kan føre mennesker sammen, og den kan være med å belyse viktige tema, noe den blant annet gjør når vi får dronningen av amerikansk kortprosa, Lydia Davis, med på skjerm fra New York, i en samtale med utgangspunkt i Herbjørnsruds novelle under Ane Farsethås’ ledelse.

Vi har dessuten invitert den prisbelønte norske jazzmusikeren Ellen Andrea Wang til å gå i dialog med Max Porter, Andrew McMillan og Claire-Louise Bennett, kremen av unge britiske litterater, alle aktuelle i norsk oversettelse i vår.

Velkommen til en minneverdig kveld, ledet av Selma Lønning Aarø!