Helårsprogram

VÅRPROGRAMMET ER KLART FOR PÅMELDING

I mars og april byr vi på enda flere forfattermøter i vårt helårs Pegasus-program. Sparebankstiftelsen DNB sin gave til Norsk Litteraturfestival gjør det mulig for oss å lage arrangementer for barn og unge også utenom festivaluka, og vi gleder oss til å ønske så mange som mulig velkommen til Litteraturhus Lillehammer. Arrangementene pleier å fylle seg opp raskt, så meld gjerne din klasse på allerede i dag.

For påmelding: send epost til pegasus@litteraturfestival.no

UNDER POLARISEN

Tid:
14.03.19, kl. 10:00 og 12:00

For 1. – 3. klasse

Vil du være med på en ekspedisjon under polarisen? Forfatter og illustratør Line Renslebråten har skrevet en sakprosabok for barn som tar for seg det yrende livet i polarhavet. Et økosystem hvor alt henger sammen. En større bevissthet rundt klima og miljø de senere årene har fått øynene opp for hvor viktig og rikt liv som finnes i nord. «Under polarisen» kombinerer fakta med visuelt sterke og fargerike illustrasjoner, hvor tema nettopp er viktigheten av å bevare denne faunaen og floraen.«Det slo meg at barn i Norge vet mer om dyrene i Afrika enn dyrene i Arktis» sier forfatteren om hvorfor hun synes denne boka er viktig. Hun vil at barn skal bli kjent med de som bor under isen i nord og glede seg over mangfoldet. Kom og møt Line til en samtale om boken, og kanskje får du selv et ønske om å hjelpe til å ta vare på livet under isen?

STORE FOR SMÅ: “KRANSEN”

Tid:
21. 03.19  kl. 10:00 og 12:00

22.03.19 kl. 10:00 og 12:30
For 4. – 7. klasse

25.03.19, kl. 10:00 og 12:00
For
 1. – 3. klasse

Norgeslitteraturens store klassikere tilrettelagt for barn og unge. I denne produksjonen er klassiske bokverk gjort om til muntlig fortelling som trollbinder elevene. Fortelleren Sara Birgitte Øfsti tar med seg elevene inn i bøkenes magiske univers, med Kransen av Sigrid Undset. Det handler om de store kjærlighetsfortellingene!

STORE FOR SMÅ: “PEER GYNT”

Tid:
27.03.19, kl. 10:00 og 12:00
For 4. – 7. klasse

Norgeslitteraturens store klassikere tilrettelagt for barn og unge. I denne produksjonen er klassiske bokverk gjort om til muntlig fortelling som trollbinder elevene. Fortelleren Tjodun Felland tar med seg elevene inn i bøkenes magiske univers, med Peer Gynt av Henrik Ibsen. Det handler om de store kjærlighetsfortellingene!

HVORDAN TAKLE OG FORSTÅ TRAGEDIE

Tid:
04.04.19
For VGS

En samtale om sorg med forfatter Maria Navarro Skaranger og psykolog Peder Kjøs. Maria Navarro Skaranger kom i høst ut med en utrolig god og kritikerrost roman. Bok om sorg (fortellingen om Nils i skogen) er sterk roman om å miste et en storebror og hvordan han faller fra balkongen.  Eller hoppet han? Boken handler om ensomhet og avstand, og ulike familiemedlemmers forsøk på å takle sorg og forstå tragedie. Møt Navarro Skaranger i samtale med Peder Kjøs, som i løpet av de siste årene har blitt en tydelig stemme innen psykologi og terapi i Norge.
I samarbeid med Våryrfestivalen.

HVORDAN OVERLEVE?

Tid:
05.04.19, kl. 12:00
For VGS

En samtale med forfatter Maria Kjos Fonn og psykolog Peder Kjøs om rus og overgrep, og hvordan man kan overleve vonde opplevelser. Maria Kjos Fonn er aktuell med romanen Kinderwhore. Boken er en beintøff og vond fortelling om Charlotte som vokser opp med en mor som ruser seg. Stadig har moren med nye kjærester hjem, og Charlotte utsettes for overgrep moren ikke oppdager i sin egen rus. I et forsøk på å dempe smerten av overgrepene oppdager Charlotte selv morens piller. Peder Kjøs er ettertraktet innen temaet mental helse og menneskelige relasjoner, to aktuelle temaer som berører oss alle. Møt de to i samtale.
I samarbeid med Våryrfestivalen.

LINN SKÅBER I SAMTALE OM “TIL UNGDOMMEN”

Tid:
08.04.19, kl. 12:00

For 8. – 10. klasse

Ungdomstiden er spennende, fin, morsom og noen ganger både vanskelig og rar. Foreldrene står på sidelinjen og prøver å forstå, men det er ikke lett. Det er brytningstid. Man står midt imellom. Sammen med andre og helt alene. Linn Skåber har intervjuet ungdommer og spurt dem om livet, kviser, fred og savn. Om det å være litt barn og litt voksen. Hva er det beste med å være ungdom? Verste? Hva burde vært annerledes? Hvorfor er de voksne så kjipe? Hva er du redd for? Materialet har hun brukt til å skrive fiktive monologer der hun forsøker å si noe om denne fine og håpløse tiden – fra barn til voksen. Til ungdommen, som er illustrert av Lisa Aisato, er nominert til Uprisen 2019.

VINTER SAVANNEN

Tid:
12.04.19 kl. 12:00

For 8. – 10. klasse

Vinter på savannen er noe så uvanlig som et litterært far og datter-prosjekt. Levi Henriksen har skrevet ungdomsroman sammen med datteren Leah. Romanen begynner også på originalt vis: i et tre omringet av aggressive flodhester, på savannen i Kenya. I treet henger hovedpersonen Eleanor og lurer på hva som er verst å bli spist av flodhester eller å leve videre. Gradvis avdekkes det at Eleanor er på reise med en stefar hun knapt kjenner, og omstendighetene gjør at de er nødt til å forholde seg til hverandre. Vinter på savannen er en fortelling om en reise som setter spor. Det er en fortelling om dyrenes rettigheter og bevaring av naturens mangfold. Men det er først og fremst en fortelling om å være ung og prøve å leve videre etter et stort tap. Levi Henriksen har tidligere skrevet flere kritikerroste barne- og ungdomsbøker. I denne ungdomsromanen tar han oss med til savannen, og inn i tankeverdenen til en jente som leter etter en retning i livet. Møt far og datter i en samtale om deres felles bokprosjekt.